Epilepsja

Epilepsja - choroba o złożonej etiologii charakteryzująca się pojawieniem napadów padaczkowych. Napad padaczki jest zaś przejściem zaburzeń nerwowych. Nauka która zajmuje się epilepsją to epileptologia. Napad padaczki trwa różnie - do 5 minut. Natychmiast jeżeli rozpoznasz osobę gdy ma padaczkę WEZWIJ LEKARZA i wykonaj następujące czynności:
- podłóż pod głowę choremu, coś miękkiego, a jeżeli nie masz nic miękkiego, odchyl głowę do tyłu , przytrzymaj za potylicę.
- WEZWIJ karetkę pogotowia (numer ze stacjonarnego : 999, z komórki: 112).
- nie próbuj za żadną cenę PRZERWAĆ ataku epilepsji.
- spróbuj położyć chorego z dala od światła lub migoczących światełek.
- za żadną cenę nie wciskaj choremu patyka lub innego przedmiotu w celu "nieodgryzienia" języka! Chory nie odgryzie sobie języka, tylko lekko go skaleczy.
- nie podawaj mu żadnych lekarstw, posiłków, napojów itp.
Po ataku osoba może nie wiedzieć skąd się wzięła, jak ma na imię. (jest to odruch automatyczny po epilepsji, więc proszę nie panikować!). Po ataku szczególnie ważne jest by osoba odzyskała utraconą pamięć. Proszę nie pytać osoby "Jak ma pani na imię", bo ta osoba nie będzie wiedziała, przez najbliższe chwile. Później wróci do normalnej postawy i będzie wszystko pamiętała, oprócz napadu, którego nikt nie pamięta.

Dlaczego piszę w niektorych przypadkach drukowanymi literami:
- napisałem drukowanymi literami te objaśnienia, które bezwłocznie musisz wykonać, gdy zauważysz osobę, która ma epilepsję. Niektórzy nie wykonywali tych czynności i dochodziło do większych komplikacji. Radzę nawet nie pytać jakich!
Epilepsja to choroba popularna. Choruje na nią ok. 400,000 osób w Polsce. Co ważne, nastolatki i dzieci są bardziej narażeni na te ataki niż dorośli. Epilepsja to choroba wywołana skutkiem migotania światła. Zaleca się, aby dziecko które ma padaczkę było z dala od migoczących światełek lub migoczącego światła. Epilepsja jest chorobą nieuleczalną (lekarstwa tylko zmniejszają moc ataku padaczki). Chorobą można się zarazić znikąd, a doznać ataku może osoba która wcześniej nie zdradzała podobnych objawów. Chorobę epilepsji może stwierdzić tylko badanie EEG. Czasami, zdarzają się przypadki, iż EEG nie wykaże ataku epilepsji, a pacjent ją ma.

O ile nie zaznaczono inaczej, treść tej strony objęta jest licencją Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License